czwartek 21 listopada '24 czwartek 21 listopada '24

Elastyczne koła pasowe – oryginał a imitacja

Pasek wielorowkowy napędza alternator, pompę wspomagania kierownicy, pompę wody i inne agregaty o ruchu obrotowym. Jeżeli typowe drgania wału korbowego są przekazane na urządzenia napędzane ruchem obrotowym zwiększa to wyraźnie poziom hałasu, wywoływany przez pracujące urządzenia oraz przenosi wibracje na nadwozie samochodu.

9

Silniki diesla oraz turbodoładowane benzynowe w sposób szczególny generują wibracje. W celu ich redukcji producenci samochodów zwiększają zastosowanie odsprzęglonych i elastycznych kół pasowych. Elastyczne kompozyty metalowo- gumowe łączą napęd paska z wałem korbowym i redukują wibracje do poziomu założonego przez producenta samochodu. Kompletną ofertę takich oryginalnych kół pasowych oferuje firma Corteco.

Według zaleceń, elastyczne koła pasowe powinny być kontrolowane co ok. 90.000 km i wymieniane bezwzględnie wraz z układem paska wielorowkowego.

Co ważnego jest w środku?

Złożona struktura tego elementu ma na celu zapewnienie najwyższego stopienia tłumienia. Optymalna kombinacja indywidualnych komponentów jest kluczowa dla bezpieczeństwa, komfortu i trwałości wyrobu. Elementy odsprzęglający i tłumiące spełniają krytyczną funkcję. Porównanie dwóch poniższych przekrojów wskazuje wyraźnie różnice pomiędzy oryginalnym kołem Corteco a jego imitacją.

7

8

Element odsprzęglający łączy wał korbowy z bieżnią paska poprzez specjalny elastomer. Optymalne połączenie metalu z tworzywem i odpowiedni dobór materiału elastycznego są szczególnie ważne. Element tłumiący koła Corteco 80001103 jest posadowiony w oleju wiskotycznym i wywołuje dodatkową i konieczną redukcję drgań.

Imitacja koła (fot. 2) nie spełnia parametrów oryginalnych. Po jego zainstalowaniu niskie tłumienie drgań będzie objawiać się podwyższoną głośnością silnika i wzmożonymi wibracjami, które negatywnie wpłyną na komfort jazdy. Imitacja w sposób widoczny pokazuje niewłaściwe połączenie pomiędzy metalem i elastomerem zauważalne nawet w nieużywanej części. Optymalne zwulkanizowanie elastomeru z metalem jest niezbędne dla uzyskania podstawowej funkcji koła pasowego. W przypadku niewłaściwego połączenia dochodzi do zniszczenia koła, a w najgorszym z przypadków do uszkodzenia silnika.

Na podstawie materiałów firmy Corteco

One thought on “Elastyczne koła pasowe – oryginał a imitacja”

  1. krysia pisze:

    Dlatego tez uwazam że przy kazdym zakupie auta trzeba sprawdzic czy czesci sa zgodne z tym co jest wymieniane przez sprzedawce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *