Sprzęgło to bardzo delikatny element samochodu, mimo to wielu z kierowców obchodzi się z nim dosyć… szorstko. Skutki można doświadczyć podczas wizyty w warsztacie i płacąc wysokie koszty naprawy bądź wymiany. Jak zatem dbać o sprzęgło, aby służyło nam jak najdłużej?
Wspomnianym etapom działania sprzęgła zawsze towarzyszy zjawisko poślizgu tarczy sprzęgła względem powierzchni. Aby w pełni przenosić moment obrotowy generowany z silnika, tarcza musi być odpowiednio dociśnięta do tej powierzchni. Głównym „winowajcą” zużycia sprzęgła (a dokładniej szybszego zużycia specjalnej okładziny, zapewniającej odpowiednio duży współczynnik tarcia) jest właśnie poślizg.
My, kierowcy, mamy bardzo duży wpływ na to, jak długo będzie trwał poślizgu. Częsta sytuacja, w której bardzo wolno odpuszcza się sprzęgło, przy jednoczesnym utrzymywaniu wysokich obrotów, powoduje przyspieszone zużycie sprzęgła. Nie inaczej jest w przypadku permanentnej jazdy na wysokich obrotach. Każda zmiana biegu w takich warunkach naraża tarczę sprzęgła na wyjątkowo duże zużycie. Poza tym, jazda w mieście, a zwłaszcza poruszanie się w korkach, również negatywnie wpływa na sprzęgło. Takie warunki oznaczają częstsze pojawianie się faz pośligu tarczy niż podczas jazdy na trasie, nawet na bardzo długich dystansach. Nadmierne zużycie sprzęgła w praktyce oznacza, że tylko ułamek momentu obrotowego silnika trafia do skrzyni biegów a potem na koła. Jak objawia się to w praktyce? Najczęściej jest to pogorszona dynamika, powolne rozpędzanie, wolne zwiększanie obrotów etc.
Niestety, zużycie okładzin ciernych to nie koniec potencjalnych kłopotów związanych z tym podzespołem. Częste są również pęknięcia sprężyny dociskowej bądź awarie łożyska oporowego. Na tego typu usterki niestety kierowca nie ma większego wpływu. Warto natomiast dbać o jakość montowanych elementów w naszym aucie, takich jak docisk czy łożysko. Wspomniane przez nas pęknięcia sprężyny dociskowej mogą też wystąpić nie tylko z powodu dużego przebiegu auta. W starszych samochodach, nawet jeśli mają stosunkowo małe przebiegi, może wystąpić awaria tego elementu. Przyczyn należy upatrywać w utracie sprężystości.
Jeśli dostrzeżemy nieprawidłowości w działaniu sprzęgła, radzimy szybko reagować, ponieważ awaria tej części niemal uniemożliwia jazdę przeciętnemu kierowcy. Poza tym, do kosztów naprawy będzie trzeba doliczyć cenę transportu samochodu lawetą, co wcale nie należy do najtańszych.