Samochodowe łożyska koła – rozwój
iParts.pl dnia: 16.07.2012 W kategorii: Technika
Podstawową funkcją łożyska prowadzenie i potrzymanie wałów a także zminimalizowanie tarcia i zużycia. Ich zaletą jest możliwość zaadaptowania do każdych warunków i obciążeń. Od początków motoryzacji łożyska przeszły drogę od jednorzędowych łożysk stożkowych do łożysk trzeciej generacji wyposażonych w czujniki ABS.
Łożyska stożkowe charakteryzują się rozbieralnością, i występowaniem pierścieni wewnętrznych i zewnętrznych, które mogą być instalowane oddzielnie. Aby zminimalizować obciążenia wynikającego toczenia w jednym kierunku, niezbędny jest montaż drugiego łożyska stożkowego, ustawionego odwrotnie. Plusem łożysk stożkowych jest duża nośność, jednak mają one jedną wadę – mogą być stosowane do określonych prędkości. W motoryzacji najbardziej rozpowszechnione są te łożyska na tylnej osi i hamulców bębnowych.
Łożyska 1 generacji są kompaktowymi łożyskami, posiadającymi określony i ustawiony luz. Są także bezobsługowe (tzn. nie trzeba ich smarować przez cały okres eksploatacji) i uszczelnione. Na rynku znajdują się łożyska kulkowe do obu osi, które podołają obciążeniom w każdych warunkach.
Łożyska generacji 1T to łożyska podobne do łożysk 1 generacji, jednak zamiast kulek wykorzystano w nich stożkowe wałeczki. Wykorzystanie tego typu elementów pozwoliło na polepszenie nośności obciążeń osiowych i poprzecznego przyspieszenia. Odpowiednie wyliczenia i zaprojektowanie pozwala na produkowanie takich łożysk 1T, które są nasmarowane przez cały czas i mają określone napięcie wstępne.
Łożyska generacji 2 są także kontynuacją łożysk 1 generacji, bowiem wykorzystują ich ekonomiczną budowę. Te moduły łożyskowe wykorzystują także specjalne kołnierze, umożliwiające montaż tarczy hamulcową i felgę. Łożyska generacji 2 instalowane jest w zwrotnicy przy pomocy pierścienia zabezpieczającego, w ten sposób mocując zewnętrzny pierścień łożyskowy.
Łożyska kół generacji 3 są zaprojektowane tak, aby osiągnąć jak najwyższą efektywność toczenia. W tym celu wykorzystują kołnierz do mocowania tarczy hamulcowej, koła i zwrotnicy, a także kodery prędkości przeznaczone dla układów ABS i ESP. Dwukołnierzowa budowa tego typu łożysk pozwala na zmniejszenie kosztów montażu, oraz zwiększenie komfortu, trwałości i wydajności działania.