czwartek 21 listopada '24 czwartek 21 listopada '24

Uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego

iParts.pl dnia: 17.08.2009 W kategorii: Technika

Od 1999 roku, gdy dwumasowe koło zamachowe stało się częścią standardowego wyposażenia pojazdów, firma ZF Sachs wyprodukowała ponad 12 milionów takich komponentów. Popyt na nie rośnie także na rynku części zamiennych. W artykule przedstawiamy najczęstsze przyczyny, oraz skutki awarii tego elementu.

Dwumasowe koła zamachowe są już dostępne dla wielu różnych pojazdów, począwszy od małego Peugeota 206, po terenowego Volkswagena Tiguan. W porównaniu z konwencjonalnymi tłumikami drgań skrętnych, dwumasowe koła zamachowe są rozwiązaniem doskonalszym. Mimo coraz większej mocy współczesnych silników, spełniają rosnące wymagania użytkowników pojazdów w zakresie wygody i tłumienie hałasu. Dwumasowe koło zamachowe nie tylko zatrzymuje wytwarzane przez silnik drgania i skutecznie wycisza jego słyszalność w kabinie. Pomaga też ograniczyć zużycie paliwa, ułatwiając płynną jazdę na niskich obrotach.

Dwumasowe koła zamachowe podnoszą również wygodę zmieniania biegów, gdyż czynność ta wymaga teraz użycia mniejszej siły. Wynika to z faktu, że tarcza sprzęgła, bez tłumika drgań skrętnych, posiada mniejszy moment bezwładności. Kolejną zaletą są małe rozmiary tego rodzaju części. Dzięki kołu dwumasowemu, łagodniej przebiega uruchamianie i zatrzymywanie silnika, a także współpraca ze sprzęgłem, i to zarówno typu dociskowego, jak i cięgłowego.

Możliwe przyczyny awarii dwumasowego koła zamachowego:
– częste zdławianie silnika
– jazda na bardzo niskich obrotach
– nieregularna praca układu zapłonowego i wtryskowego lub różne ciśnienie sprężania
– ekstremalne wibracje na skutek wybitych komponentów układu przeniesienia napędu
– przegrzanie
– silnik stale pracuje na biegu jałowym, aby napędzać klimatyzację

Możliwe uszkodzenia
przegrzanie wtórnego koła zamachowego – następuje na skutek nieprawidłowej eksploatacji sprzęgła, np. praca w poślizgu. Uszkodzenie jest łatwo rozpoznawalne po przebarwieniach i pęknięciach. Wysoka temperatura redukuje działanie smaru tłumiącego. Ślizgacze, talerze sprężyny oraz same sprężyny pracują na sucho. Tłumienie drgań jest ograniczone lub nie ma go wcale.

1

przetarte koło pierwotne dwumasowego koła zamachowego – ekstremalne przeciążenie mechaniczne całego dwumasowego koła zamachowego. Prowadzi do zniszczenia części wewnętrznych. W niektórych przypadkach następuje przetarcie obudowy pierwotnego koła zamachowego wywołane uszkodzeniem części wewnętrznych. Prowadzi to do całkowitej awarii dwumasowego koła zamachowego. Uszkodzenie jest rozpoznawalne również po wycieku smaru.

2

zablokowane dwumasowe koło zamachowe – zablokowanie pierwotnego i wtórnego koła zamachowego na skutek zastosowania zbyt długich śrub do zamocowania pokrywy sprzęgła. Tłumienie drgań staje się niemożliwe.

3

Jak zagwarantować poprawne działanie dwumasowego koła zamachowego?
Koło DMF to niezwykle wytrzymały mechanizm o długiej żywotności. Warsztat powinien jednak sprawdzać je przy każdej wymianie sprzęgła. Wymiana koła dwumasowego staje się konieczna, jeżeli w pojeździe sprzęgło jest wymieniane już po raz drugi.

– Dwumasowe koło zamachowe należy czyścić tylko czystą szmatką. Niedopuszczalne jest stosowanie myjek wysokociśnieniowych, parowych, sprayów czyszczących i sprężonego powietrza.
– Nie wolno obrabiać powierzchni ciernej wtórnego koła zamachowego.
– W celu demontażu wału korbowego, pierwotne i wtórne koło zamachowe należy zabezpieczyć 6-mm trzpieniem przed obróceniem, aby zapobiec uszkodzeniom.
– Śruby mocowania do wału korbowego należy zawsze wymieniać po każdorazowym demontażu. Należy również ściśle przestrzegać momentów dokręcania.
– Przy drugiej wymianie sprzęgła należy także wymienić dwumasowe koło zamachowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *