Wybór i prawidłowy montaż świateł do jazdy dziennej
agnieszka dnia: 25.09.2012 W kategorii: iParts od kuchni
Unia Europejska co roku wprowadza co raz to nowsze rozporządzenia, które wymuszają zarówno u producentów, jak i kierowców nowe wymagania homologacyjne. Jednym z takich wymagań jest stosowanie świateł dziennych we wszystkich samochodach. Reguluje to ustawa z 1 stycznia 2011 r.
Z teoretycznego punktu widzenia, obowiązek stosowania świateł do jazdy dziennej nie dotyczmy samochodów, które uzyskały homologacje przed tą datą a jedynie wszystkie samochody wyprodukowanych po 1 stycznia 2011 roku. Jednak jak pokazują liczne statystyki, zabieg ten nie jest jakimś „widzimisie” które ma nam tylko utrudnić życie i przynieść dodatkowe koszty, lecz jego zadaniem jest poprawienie bezpieczeństwa, dzięki któremu jesteśmy bardziej widzialni na drodze. Dlatego warto zainwestować w takiego rodzaju, dodatkowe oświetlenie samochodu. Jednak nie jest to rzecz prosta, gdyż można naciąć się na licznego rodzaju problemy, które pragnę opisać w niniejszym artykule.
Lampy do jazdy dziennej są teoretycznie produktem uniwersalnym, lecz występują w różnych kształtach, które są odpowiednie do danego typu samochodu. Wśród nich można wyróżnić lampy podłużne (proste i zgięte) oraz okrągłe. Lampy podłużne zgięte bardzo dobrze nadają się do samochodów z zaokrąglonym zderzakiem (we wlocie powietrza), gdyż mogą się w nie, idealnie wkomponować, zaś okrągłe lampy pasują do fabrycznych miejsc, gdzie brakuje oryginalnych halogenów.
Jednym z największych błędów popełnianych przez niedoświadczonych kierowców/mechaników jest wybór najtańszych świateł, które nie posiadają żadnych atestów, może jedynie te wymyślone na pudełku lub przez nieuczciwego sprzedawcę. Prawo europejskie wymaga, by reflektory posiadały wytłoczoną homologację E wraz z numerem ID kraju wystawiającego taką homologację np. E20 Polska, a także oznaczenie typu reflektora RL z numerem wersji regulaminu, znajdującego się na jego szkle. Wszystkie oznaczenia znajdujące się na reflektorach muszą być bardzo trwałe i umiejscowione w widocznym miejscu. Jeśli nie są spełnione te warunki, reflektor uznawany jest za nielegalny. Oprócz tego tanie zestawy świateł są bardzo słabo wykonane i nietrwałe. Objawia się to najczęściej ich nieszczelnością i o wiele gorszym świeceniem. Także odprowadzanie ciepła w takich żarówkach jest bardzo słabe lub nie występuje w ogóle.
Następnym wymogiem, który potrzebny jest do spełnienia homologacji, jest prawidłowe usytuowanie reflektorów. Co to znaczy prawidłowe? To znaczy, że muszą być one ustawione na wysokości minimum 25 cm od ziemi a maksimum 150 cm oraz dalej niż 40 cm od obrysu samochodu. Odległość między samymi lampami nie może wynosić mniej niż 60 cm. Jeśli zamontujemy światła zgodnie z prawem homologowanym, sprawi to, że ich dalsza eksploatacja będzie bezproblemowa. Głównymi zaletami świateł dziennych są ich mniejsze zużycie energii oraz długa żywotność diod LED, z których wykonane są lampy.
powiedz mi jeszcze coś takiego, nie mam funkcji auto, tak więc czy tryb North America włączy się automatycznie po przekręceniu kluczyka lub odpaleniu auta? Tryb Skandynawski – w tym trybie które światła palą się cały czas, drogowe (z mniejsza siła) czy światła mijania?