Wymiana płynu hamulcowego przed zimą
agnieszka dnia: 25.10.2012 W kategorii: Eksploatacja aut na gwarancji i starszych
Regularna kontrola płynu hamulcowego to jedna z podstawowych czynności, o którą powinniśmy zadbać w szczególnym stopniu, gdyż zależy ona w bardzo dużym stopniu od naszego bezpieczeństwa na drodze. Czynność ta może z pozoru wydawać się dość prosta, lecz w rzeczywistości może przerosnąć większość kierowców zadufanych w swoje umiejętności mechanika.
Kontrola odpowiedniej ilości płynu hamulcowego jest o tyle trudna, iż nie jest zauważalna gołym okiem, jak w przypadku stanu tarcz czy klocków hamulcowych. Do sprawdzenia jego stanu potrzebny nam będzie specjalistyczny sprzęt, gdyż bez niego nie możemy uzyskać informacji na temat rzeczywistego stanu(parametrów) płynu w układzie. Jest on na tyle ważny, iż od jego stanu zależna jest skuteczność hamowania. Z biegiem czasu traci on swoje wartości, które można określić po wysokości temperatury wrzenia. Odpowiednia powinna mieścić się w przedziale 230-260’C.
Objaśniając szczegółowo skład płynu hamulcowego, może on zawierać glikol który jest higroskopijny (pobiera wilgoć z otoczenia). Jeśli płyn taki nabierze dość dużą ilość wody, może ona w znacznym stopniu obniżyć jego temperaturę wrzenia, przez co podczas częstego hamowania może doprowadzić do zagotowania się płynu w układzie. Z pewnością każdy wie, co powstaje w momencie zagotowania się wody w czajniku? Tak jest to para wodna, w której skład wchodzi woda i powietrze. Tak samo w czajniku, jak i w układzie powstaje para wodna, która powoduje zapowietrzenie się układu hamulcowego. Zmniejsza ona tym samym skuteczność hamowania płynu, a nawet doprowadzić do braku reakcji hamulca na wciśnięcie jego pedału.
Prawidłowa wymiana płynu wymaga zastosowania specjalnej procedury, którą zaczynamy od dokładnego odessania płynu z całego układu hamulcowego. Kolejnym etapem jest przeczyszczenie całego układu z zanieczyszczeń, które się do niego przedostały. Niestety, nie wykonamy tego odkurzaczem i sprężarką…potrzebujemy specjalistycznego sprzętu, w który wyposażony jest każdy szanujący się warsztat samochodowy. Przed napełnieniem układu nowym płynem ważne jest również odpowietrzenie całego układu hamulcowego.
Jeszcze trudniejszym zadaniem jest wykonanie tych czynności w momencie, gdy nasz samochód wyposażony jest w elektroniczny hamulec postojowy. Bez posiadania specjalistycznego testera diagnostycznego, nie będzie możliwa późniejsza kalibracja całego układu, a nawet banalna wymiana klocków hamulcowych. Dlatego przed zabraniem się za „naprawę” swojego samochodu warto przestudiować kilka książek i artykułów lub po prostu oddać samochód w odpowiednie ręce.